Denk je na over hoe je leerlingen of studenten met elkaar in gesprek kunt laten gaan over vrijheid en onvrijheid? Ben je benieuwd hoe je de verbinding kunt maken tussen de Tweede Wereldoorlog – een tijd waarin democratie en vrijheid onder druk stond – en de belevingswereld van jongeren nu? En wil je weten hoe dit met burgerschap te combineren is? Ga dan aan de slag met de online leeromgeving en het docentenmagazine van 4FREE.
De online leeromgeving
4Free biedt een interactieve website waarop studenten in het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs aan de slag kunnen gaan met thema’s als de Tweede Wereldoorlog, vrijheid en onvrijheid, democratie en burgerschap. De leeromgeving is ingedeeld in thema’s, waaronder de Tweede Wereldoorlog en (on)vrijheid. Onder elk van deze thema’s zijn artikelen, video’s en interviews met bijbehorende opdrachten te vinden. De opdrachten hebben veelal als doel om een gesprek tussen jongeren op gang te brengen.
Docentenmagazine
Het 4FREE docentenmagazine is onderdeel van de online leeromgeving en helpt je als docent om ‘zware’ onderwerpen als oorlog en onvrijheid op een interessante, veilige en effectieve manier in de klas te behandelen.
Het magazine staat vol inspirerende voorbeelden waarin burgerschap en geschiedenis met elkaar verbonden worden. Het geeft concrete handvatten en voorbeelden om samen met je studenten in de online leeromgeving aan de slag te gaan. Elk artikel bevat een directe link naar de verdieping op de website.
Klik hier om door het magazine te bladeren
Docentenmagazine, Holocaust-editie
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei heeft een speciale editie van het 4FREE docentenmagazine gemaakt. Deze editie biedt verdieping, tips en tricks om over de Holocaust les te geven. Wat zijn do’s en don’ts als het om lesgeven over de Holocaust gaat? Hoe werden tussen 1933 en 1945 stap voor stap Joden, Sinti en Roma uitgesloten, vervolgd en vermoord? Hoe is antisemitisme met ons verleden en heden verwerven? Hoe bespreek je lastige thema’s en conflicten in de klas? Het is een greep uit de artikelen in dit magazine die de drempel kunnen verlagen om de Holocaust met je studenten te bespreken.