Lees het volledige artikel op de website van de VO-Raad
“We zetten alle culturen en identiteiten een keer in de spotlight”
Een aantal jaar geleden was er een negatieve sfeer op Paarse Vrijdag op X11 in Utrecht. Sacha Loos, docent Engels, vertelt dat niemand over de paarse lopers wilde lopen die waren uitgerold. Die dag zijn er zoveel mogelijk gesprekken gevoerd met de groepen. Tijdens die gesprekken is de balans tussen uitnodigen en begrenzen belangrijk.
Na die Paarse Vrijdag is er een inclusiecommité met leerlingen opgericht, waarin ze hebben nagedacht welke dagen er verder op school gevierd konden worden, om ook andere groepen in de spotlight te zetten. Hieruit is de diversiteitskalender ontstaan, niet gericht op alle religieuze dagen, maar om aandacht te geven aan elke identiteit en/of cultuur. ”We organiseren een iftar rondom de Ramadan en we vieren ook het Chinese nieuwjaar en de Indiase Dag van de Republiek.”
Het thema lhbti+ blijft voor spanning zorgen, maar het gaat ook beter: de paarse lopers zijn dit jaar op Paarse Vrijdag weer uitgerold, zonder voor spanning te zorgen. Sacha hoopt dat de school een plek blijft waar iedereen zichzelf kan zijn. “En dat de school een goede representatie is van de samenleving, waar acceptatie, liefde en zorg voor elkaar centraal staat. Juist omdat deze generatie onze toekomst is.”
Dit praktijkvoorbeeld is de vierde in een reeks over de aanpak van polarisatie op scholen, geschreven door de VO-raad.