Welke didactiek en werkvormen dragen bij aan effectief democratie-onderwijs?

Datum toegevoegd: 12 februari 2025
  • Sector VO
  • Categorie Onderzoek en publicaties

Doelstelling onderzoek (& onderzoeksvraag)

In het artikel ‘How to teach for democracy? Identifying the classroom practices used by expert teachers of democracy’ in Teaching and Teacher Education, doen Jip Teegelbeckers, Hessel Nieuwelink en Ron Oostdam verslag van hun onderzoek naar hoe leraren in hun lessen het ontwikkelen van democratische competenties kunnen stimuleren. Om hier inzicht in te krijgen, hebben zij 20 expert-docenten (vo en mbo) geïnterviewd. Ze vroegen hen naar de werkvormen die ze gebruiken en welke didactische handelingen volgens hen bijdragen aan het leren over democratie.  De onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam wilden weten wat leraren doen om te bevorderen dat leerlingen kennis over democratie en democratische vaardigheden en houdingen ontwikkelen. Zij zien dit als een belangrijke stap om meer inzicht te krijgen in wat effectief is als je lesgeeft over democratie.

Resultaten en conclusies (beantwoording onderzoeksvraag)

Uit het onderzoek kwamen zes didactische handelingen naar voren. In het artikel wordt beschreven in welke werkvormen de leraren deze didactische handelingen toepassen. Bijvoorbeeld een onderzoeksopdracht, een besluitvormingssimulatie of in een klassikale uitleg door de leraar. Vervolgens worden bij elke werkvorm concrete voorbeelden genoemd.

De zes didactische handelingen zijn:

  • Betekenisvol maken van de lesstof. Bijvoorbeeld abstracte politieke en democratische concepten koppelen aan het dagelijks leven tijdens klassikale gesprekken.
  • Verschillende perspectieven aanbieden. Bijvoorbeeld via opdrachten of klassikale discussies over gevoelige maatschappelijke thema’s.
  • Samen nadenken over oplossingen. Bijvoorbeeld samen nadenken over een compromis in een democratie-simulatie.
  • Zelfstandig informatie opzoeken en presenteren. Bijvoorbeeld in een project of bij het oprichten van een eigen politieke partij.
  • Politieke-maatschappelijke actie ondernemen. Bijvoorbeeld leerlingen onderzoek laten gebruiken om verandering teweeg te brengen in de school of gemeenschap.
  • Kritisch nadenken over de lesstof. Bijvoorbeeld de kwaliteit van argumenten bespreken en samen nadenken over voor -en nadelen van verschillende vormen van democratie.

De combinatie van deze didactische handelingen met de beschreven werkvormen, weerspiegelt het idee dat een open en veilig klasklimaat noodzakelijk is om onderwijs voor democratie succesvol te maken. Het bieden van meerdere perspectieven is bijvoorbeeld alleen mogelijk als aan deze voorwaarden wordt voldaan.

Aanbevelingen voor de onderwijspraktijk

De auteurs beginnen met het gedetailleerd bespreken van de didactische handelingen: hoe ziet dat er in de lessen precies uit? Wat doen de leraren en waarom denken zij dat dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de democratische competenties van leerlingen? Wat doet een leraar die verschillende perspectieven wil aanbieden of leerlingen zelfstandig informatie wil laten opzoeken en presenteren? En in welke werkvormen worden deze didactische handelingen vertaald? In een rollenspel kunnen leerlingen bijvoorbeeld de taak krijgen om informatie op te zoeken die relevant is voor hun rol: een politieke partij of een staat. Het artikel laat zien hoe didactische handelingen vertaald worden in werkvormen en de auteurs beschrijven de voorbeelden die de geïnterviewde leraren daarvan gaven.

Het artikel laat zich lezen als één grote aanbeveling voor de onderwijspraktijk. Leraren kunnen de voorbeelden die genoemd worden gebruiken als inspiratiebron voor hun eigen lessen. Het artikel is de weerslag van een onderzoek en bevat dus geen volledig uitgewerkte voorbeelden van werkvormen. De korte beschrijvingen kunnen je echter wel op weg helpen om op zoek te gaan naar mooie uitgewerkte voorbeelden.

Over de auteurs

Jip Teegelbeckers is docent-onderzoeker en promovendus aan de Hogeschool van Amsterdam

Hessel Nieuwelink is lector Burgerschapsonderwijs en wetenschappelijk directeur van het Centre of Expertise Urban Education aan de Hogeschool van Amsterdam.

Ron Oostdam is hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoeksdirecteur aan de Hogeschool van Amsterdam

Over Teaching and Teacher Education

Teaching and Teacher Education is een internationaal tijdschrift dat zich inzet voor het bevorderen van de kennis over de praktijk, voorbereiding en opleiding van leraren, evenals professionele ontwikkeling, in alle fasen van het onderwijs, van de vroege kinderjaren tot het hoger onderwijs.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je net als 7200 andere
onderwijsprofessionals in voor
onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*