Dit rapport bevat de resultaten van een verkennende overzichtsstudie, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van OCW en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De studie had als doel een conceptueel kader te ontwikkelen voor onderzoek naar burgerschapscompetenties en burgerschapsonderwijs binnen het funderend onderwijs en het mbo. Hierbij is gebruikgemaakt van bestaande kennis en lopend onderzoek. Dit kader dient als basis voor het opzetten van een monitoringsonderzoek naar deze thema’s. De verkenning vormt daarmee een voorbereidende stap op een toekomstige monitoringsstudie, zoals beoogd door het ministerie van OCW. Met deze monitoring – en de verkenning als voorbereiding daarop – wil het ministerie beter inzicht krijgen in de burgerschapscompetenties van leerlingen en studenten, evenals in de inrichting, effectiviteit en ontwikkeling van het burgerschapsonderwijs op scholen in Nederland.
Twee vragen staan centraal in de studie (p. 2):
In hoofdstuk 3, op pagina’s 32 tot en met 38, staat een tabel met daarin een overzicht aan meetinstrumenten.