Racisme, privilege en discriminatie zijn termen die de laatste jaren steeds vaker gebruikt worden in maatschappelijke discussies in Nederland. Discussies gaan dan vaak over kansenongelijkheid, ook in het onderwijs. Maar wat betekenen deze woorden eigenlijk precies? Wat zijn de achtergronden ervan? En wat hebben ze met onszelf te maken?
In de 7-delige leergang ‘Inclusief onderwijs: expliciete scholing rondom racisme en andere vormen van structurele uitsluiting’ wordt gezocht naar antwoorden op deze vragen. Daarbij wordt, aan de hand van verdieping in wetenschappelijke literatuur en andere bronnen, ingegaan op hoe jij racisme, discriminatie en privilege kan herkennen in je eigen onderwijspraktijk en daar proactief op kan handelen.
De leergang bestaat uit 7 bijeenkomsten van 2 uur. Tijdens de 7 bijeenkomsten staat de vraag centraal wat racisme, privilege en discriminatie binnen de onderwijspraktijk betekenen. De verdieping gebeurt via bestudering van literatuur, films en ander materiaal over o.a. racisme en discriminatie. Aan de hand hiervan gaan deelnemers vanuit een gedeeld theoretisch kader met elkaar in gesprek. Ook werkt iedere deelnemer ter afsluiting aan een product of interventie voor de eigen klas of de eigen school.