Uit een nieuw peilingsonderzoek Burgerschap, uitgevoerd door Peil.Burgerschap, blijken scholen in het gespecialiseerd (basis)onderwijs verhoudingsgewijs de meeste aandacht te besteden aan leerdoelen die gaan over persoonsvorming en sociale omgang. Hier valt bijvoorbeeld de omgang met seksualiteit onder. De seksuele weerbaarheid van leerlingen in het gespecialiseerd (basis)onderwijs blijkt groot te zijn: nagenoeg alle leerlingen geven aan te weten dat ze geen naaktfoto’s hoeven te delen met anderen. Maatschappelijke leerdoelen krijgen daarentegen juist de minste aandacht in het gespecialiseerd (basis)onderwijs.
Het is de eerste keer dat Peil.Burgerschap een stand van zaken in beeld brengt van het burgerschapsonderwijs en de burgerschapscompetenties van leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs. De hele publicatie is te vinden op de website van de Inspectie van het Onderwijs.
Peil.Burgerschap is een onderzoeksproject gericht op het in kaart brengen van de opbrengsten van het burgerschapsonderwijs. Het onderzoekt de wijze waarop burgerschap onderwezen en geleerd wordt. Ook zoekt de peiling naar verbanden tussen de kenmerken van leerlingen, leerkrachten en scholen en de gekozen aanpak van het burgerschapsonderwijs. Het onderzoeksteam bestaat uit de Universiteit van Amsterdam, GION Onderwijs/Onderzoek, het Kohnstamm Instituut en Cito. Check voor meer informatie de website van Peil.Burgerschap.