Rik van der Woude combineert als docent CIOS Sport & Bewegen én burgerschapsdocent het beste van twee ogenschijnlijk verschillende werelden. Sinds hij de leergang burgerschap volgde, is zijn kijk op het vak veranderd, geeft hij kwalitatief beter onderwijs en zet hij als burgerschapsambassadeur namens Firda locatie Heerenveen het thema verder op de kaart.
“Voordat ik sportdocent werd was ik buursportcoach en werkte ik in de wijk om mensen in beweging te krijgen. Dat omgaan met verschillende doelgroepen, jongeren iets bijbrengen, heeft me altijd geboeid. Dus toen ik werd gevraagd om op het CIOS lessen burgerschap te geven, had ik meteen zoiets van: ‘leuk, dat is iets voor mij!’. Waar kan, probeer ik altijd de relatie met sport te leggen om het thema dicht bij mijn studenten te brengen. Tijdens de verkiezingen bijvoorbeeld hebben we gekeken welke partijen veel aandacht aan sport besteden en welke wensen en eisen de coalitiepartners op sportgebied hebben. Leuk om te merken is dat het leggen van die koppeling met sport studenten raakt. Ze kunnen er betekenis aan geven, zodat het ook echt gaat leven.”
“Als CIOS willen we, net als de andere Firda-opleidingen, het vak burgerschap steviger op de kaart zetten. Dat ik hierdoor de gelegenheid kreeg om de leergang te volgen, was voor mij een mooie kans. Ik heb nooit een opleiding tot burgerschapsdocent gehad, gaf les met de beste bedoelingen en handelde altijd op gevoel, zoals ik dacht dat burgerschapsonderwijs eruit moest zien. Alleen daarom al kwam de leergang als geroepen. Hier leerde ik onder meer dat burgerschap meer is dan democratisch denken en handelen alleen en dat je thema’s vanuit diverse perspectieven kunt benaderen. Ik weet nu waar burgerschap over gaat, waar ik de juiste informatie vind om die vervolgens te vertalen in mijn onderwijs en hoe ik moeilijke gesprekken kan voeren met mijn studenten. Door het volgen van de leergang hebben mijn lessen merkbaar meer body gekregen. Het heeft me echt verder geholpen.”
“Tijdens de leergang hebben ik en mijn CIOS-collega een lessenreeks burgerschap ontwikkeld die beter aansluit op wat onze studenten willen. We deden van alles, op verschillende manieren, maar niet vanuit één centrale gedachte. Daar zijn we, vanuit studentperspectief, concreet mee aan de slag gegaan. Onze studenten zijn doeners. Ze bewegen graag, zitten nooit stil. Daarom hebben we een kaartenbak gemaakt vol praktijkopdrachten, variërend van straatinterviews met ouderen over actuele thema’s tot jongeren-beweegactiviteiten in de wijk. Uitkomsten worden in de les besproken, soms met medewerking van een gastspreker, om de discussie aan te wakkeren. We werken nu met een methode die we zelf hebben ontwikkeld. Hoe mooi is dat? Lessen zijn dynamischer, studenten hebben lol in het zelf mogen kiezen waar of bij welke thema ze willen aansluiten. Dat maakt het voor mij als docent ook leuker.”
“Ik durf wel te zeggen dat ik meer inzicht heb gekregen in wat burgerschapsonderwijs nu eigenlijk is. Ook geef ik kwalitatief betere lessen en ben ik meer zelfkritisch geworden. Ik denk bewuster na over mijn rol als docent en hoe ik mijn studenten zelf laat nadenken, zonder dat ik mijn eigen mening te veel laat doorklinken. Veel heb ik ook te danken aan mijn medecursisten. Door alles wat ik om me heen hoorde en zag, werd ik uitgenodigd om te kijken waar ik zelf mee bezig was, waarom ik de dingen deed zoals ik ze deed. Intussen ben ik binnen mijn school ambassadeur en vakgroep-voorzitter burgerschap. Ook zit ik in een speciale werkgroep die helpt bij het laden van de burgerschapsvisie in de organisatie. Door het volgen van de leergang burgerschap heb ik nieuwe stappen gezet, me als docent verder ontwikkeld. Wat dat betreft kan ik het iedereen aanraden.”