Je krijgt antwoord op de vragen:
- Hoe geef ik meer richting aan een gewenst pedagogisch klimaat? Hoe verbind ik de belangrijke sociale normen en waarden tussen mijn leerkrachten en met ouders?
- Hoe versterk ik mijn school als democratische oefenplaats als een plaats waar leerlingen ertoe doen en invloed hebben door actieve participatie?
- Wat doet ertoe bij het versterken van een krachtige pedagogische cultuur, die zorgt voor verbinding en een positief klimaat?
- Hoe borg ik de kwaliteit en het werken met het programma?
Resultaat
- Je hebt helder en je kan verwoorden wat voor jou als schoolleider de prioriteiten zijn op gebied van leidinggeven aan jouw school als democratische oefenplaats.
- Je weet welke doelen en acties kunnen dragen aan het gewenste, duurzame effect.
- Je weet wat je daarin vanuit jouw rol als schoolleider kan betekenen.
- Je weet de verbinding te leggen met de schoolcontext, de betrokkenen en de omgeving.
- Je hebt gebruik gemaakt van het gedachtengoed Vreedzaam, andere bronnen en uitwisseling met andere deelnemers.
- Je hebt dit alles verankerd in een helder borging-systeem.
- Je hebt dit beknopt en in samenhang uitgewerkt in een persoonlijk ontwikkelplan.
- Alle bovenstaande aspecten komen aan bod in jouw eindopdracht.
Opzet cursus
De cursus bestaat uit 4 fysieke bijeenkomsten en 3 bijeenkomsten vinden online plaats. De online bijeenkomst zijn de intervisie-bijeenkomsten, die de deelnemers zelf inplannen met elkaar tussen de bijeenkomsten in.