Voor Yldau Holwerda, docent Nederlands en Burgerschap bij Firda in Leeuwarden, vormden het inspirerende contact met enthousiaste collega’s en de originele ‘proeverijen’ buiten de deur tijdens de leergang burgerschap de ‘tools’ om met meer lef, extra plezier en een bepaalde ‘zendingsdrang’ haar studenten toe te rusten op hun maatschappelijke rol in de samenleving.
“De leergang burgerschap werd binnen onze vakgroep gepresenteerd als professionaliseren en pionieren tegelijk. Ik kreeg er meteen zin in, voelde de drive om het te doen. Bovendien had ik er tijd en de ruimte voor, dus ik ben er voor 100% ingesprongen. Ik kwam terecht in een fijne groep enthousiastelingen bij wie ik meteen een gemeenschappelijke passie voor het vak zag en voelde. We spraken over wat we in onze lessen tegenkwamen, de soms pittige gesprekken met studenten, voedden elkaar met ideeën over maatschappelijke opmarsen waar we structureel iets mee moeten.”
“In mijn groep zaten ook twee CIOS-collega’s die de component ‘ervaring’ heel sterk in hun lessen hebben verweven. Zo laten ze studenten met een boot de zee op gaan, ergens aanmeren om vervolgens met bewoners gesprekken aan te knopen of in beweging te komen. Ik vond dat bijzonder inspirerend, omdat je studenten uitnodigt na te denken over hoe ze zich tot de omgeving verhouden en hoe ze via beweging meer impact bereiken. Een andere collega, van Media en Vormgeving, heeft een app ontwikkeld waarmee je al lopend informatie krijgt over allerlei instituten en gebouwen en zo meer leert over de burgerschapsagenda van de stad. Deze en andere initiatieven zorgen ervoor dat je samen je organisatiekracht bundelt en het vak burgerschap Firda-breed kunt uitrollen. Op mijn locatie hebben we bijvoorbeeld een initiatief opgezet om met ouderen in de wijk te sporten.”
“Voor mij was de leergang ook een soort proeverij van het diverse palet aan mogelijkheden dat de maatschappij ons en daarmee de studenten te bieden heeft. We kwamen op plekken waar ik zelf nog nooit was geweest, zoals de Ecokathedraal in de buurt van Heerenveen. Hier gingen we samen de natuur in om te onderzoeken hoe we in verbinding met zo’n mooie plek studenten meer over duurzaamheid kunnen leren. Ook hebben we museum Belvédère bezocht, een prachtig gebouw waar we onder meer stilstonden bij het vraagstuk van de dood. Voor studenten een ver-van-hun-bed-show, maar wel degelijk een onderwerp van gesprek. Studenten hebben een leven voor zich, maar het is heel vormend om na te denken over hoe we deze wereld over 50 jaar zien en wat we daar mogelijk nu al aan kunnen doen. Deze vorm van idealisme wil ik graag aan mijn studenten meegeven.”
“Als docent ben ik behoorlijk ervaren, maar ik durf te stellen dat ik door de leergang burgerschap meer lef heb gekregen. Eerder vond ik het soms best lastig om de angel uit verhitte discussies met en tussen mijn studenten te halen. De leergang heeft me geleerd om de rust terug te brengen, met respect voor de mensen tegenover je. Ik weet beter in dialoog met studenten mijn weg te vinden, en hoe ik iedereen daarin accuraat kan begeleiden. Ook de samenwerking met mijn burgerschapscollega’s van de andere Firda-locaties heeft me veel gebracht. Ik pak bepaalde thema’s net even wat anders op, ben beter toegerust om het aanbod aan burgerschapsthema’s in de samenleving naar het lokaal te brengen of andersom; vanuit school naar onderwerpen toe te gaan. Studenten midden in de maatschappij dingen laten zien en ervaren om zo hun kennis te beproeven, is misschien wel het mooiste dat er is. Mijn vak vond ik al heel leuk, maar dankzij de leergang heb ik een bepaalde zendingsdrang gekregen om mijn studenten met meer nuance en een nog creatievere blik te laten kijken naar de wereld om hen heen. Daar mag, ‘nee: moet’ veel aandacht voor zijn. Misschien wel meer dan ooit.”