AANMELDEN IS NIET MEER MOGELIJK
Op woensdag 12 maart 2025 organiseert het Expertisepunt Burgerschap de jaarlijkse conferentie ‘Focus op Burgerschap’ voor onderwijsprofessionals in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. Op deze conferentie in Utrecht staat het vormgeven van goed, doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs centraal.
Het Expertisepunt Burgerschap werkt aan een aansprekend programma voor de verschillende doelgroepen. Wil jij of jouw organisatie een bijdrage aan deze conferentie leveren in de vorm van een workshop, presentatie of lezing? Lees dan onderstaande informatie goed door en geef onderaan deze pagina je interesse door.
Thema Focus op Burgerschap 2025
Het thema burgerschap staat hoog op de maatschappelijke agenda. Daarom zijn veel scholen de afgelopen jaren aan de slag gegaan met het versterken van het burgerschapsonderwijs. Sinds 2021 geldt de nieuwe wettelijke burgerschapsopdracht en in maart 2024 zijn de conceptkerndoelen burgerschap uitgebracht. De volgende vragen staan tijdens de conferentie centraal:
- Hoe maken we op basis van wet en (concept)kerndoelen toekomstbestendig burgerschapsonderwijs?
Hoe maak je burgerschapsonderwijs dat vernieuwend is? Doen we dat met moderne technologieën of hebben we andere manieren om vernieuwend te zijn? Gaat het om nieuwe inhouden of vormen? Wat zijn de mogelijkheden en de valkuilen?
- Hoe sluiten we met dit burgerschapsonderwijs aan bij de kinderen en jongeren die in onze digitale/online en instabiele wereld opgroeien?
Sociale media en nieuwe technologieën bieden mogelijkheden voor onderwijs, maar brengen ook risico’s met zich mee. Waar halen we ons nieuws vandaan en hoe weten we wat waar is? De internationale verhoudingen lijken minder stabiel en de nationale politieke arena laat ook de nodige onrust zien. Spanningen kunnen zich via sociale media vertalen naar de school en de klas, maar kunnen in een veilig schoolklimaat ook een ingrediënt voor waardevolle lessen vormen. Hoe bereiden we leerlingen voor op de wereld van vandaag en morgen?
Inhoud van het programma
Er zijn twee rondes met lezingen/presentaties en workshops:
Workshops
De workshops bieden allereerst een divers aanbod, aansluitend bij het thema, de conceptkerndoelen burgerschap en de wettelijke burgerschapsopdracht. Het kan gaan om good practices, praktische werkvormen en manieren om burgerschapsonderwijs vorm te geven binnen school. Een workshop is altijd interactief: deelnemers aan een workshop gaan zelf aan de slag.
Lezingen/presentaties
Daarnaast is er ruimte voor een aantal lezingen of presentaties voor een wat groter publiek. In lezingen komen vernieuwende inzichten uit wetenschap en/of praktijk en verschillende perspectieven op goed burgerschapsonderwijs voor komende generaties aan bod.
Bij een lezing/presentatie ligt de nadruk op het overbrengen van kennis over (verschillende perspectieven op) burgerschapsonderwijs en het vergroten van inzicht in mogelijkheden om burgerschapsonderwijs beter, meer doelgericht en samenhangender te maken. Vervolgens is er enige ruimte voor vragen uit het publiek.
Selectiecriteria workshops en lezingen
Het Expertisepunt Burgerschap stelt tussen 15 september en 1 oktober een programma samen op basis van onderstaande criteria. Na 1 oktober laten we weten of we jouw workshop of lezing/presentatie in het aanbod opnemen.
Criteria
- Samen leveren workshops en lezingen een aanbod dat de diverse doelgroepen bedient.
- Samen geven workshops en lezingen een volledig beeld van de inhoudelijke reikwijdte van burgerschap.
- Workshops en lezingen passen bij de wettelijke eisen die aan burgerschapsonderwijs worden gesteld en/of bij de conceptkerndoelen burgerschap.
- De aanbieder van workshop of lezing stelt zich tot doel bij te dragen aan de verbetering van het burgerschapsonderwijs in de school en/of aan ontwikkeling burgerschapskennis en – vaardigheden van leerlingen.
- In het programma is ruimte voor sprekers, organisaties en aanbieders die niet eerder aanwezig waren op de conferentie.
- Bij organisaties of sprekers die eerder onderdeel van het programma waren, zijn de reacties van de deelnemers in de evaluatie positief.
- In het programma is ruimte voor vernieuwend aanbod/ vernieuwende inzichten.
- De workshop of lezing sluit aan bij het thema van de conferentie (zie boven).
- Workshops: er is duidelijk sprake van een interactief en actief karakter en is makkelijk te vertalen naar / gebruiken in de les- of schoolpraktijk.
- Lezingen: het is een onderwerp waar waarschijnlijk meer dan 30 mensen op afkomen.
- In de lezingen komen vernieuwende inzichten uit wetenschap en/of praktijk en perspectieven op goed burgerschapsonderwijs voor komende generaties aan bod.
- In workshops worden nieuwe of vernieuwende (werk)vormen of technologieën gebruikt.
Interesse aangeven
Het is niet meer mogelijk om je interesse aan te geven.