Een open benadering voor het evalueren van de burgerschapsvaardigheden van studenten: Het gebruik van rubrieken

18 augustus 2023
(Auteurs: Remmert Daas, Anne Bert Dijkstra, Sjoerd Karsten, Geert ten Dam)

 

Dit artikel richt zich op de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden bij jongeren voor effectieve deelname aan een democratische samenleving. In Nederland is dit belang erkend en in 2005/2006 in onderwijswetgeving en kerndoelen vastgelegd. Recente uitbreidingen van de wet benadrukken de rol van scholen bij het bevorderen van kennis, houdingen en vaardigheden die gerelateerd zijn aan democratische kernwaarden.

Traditionele evaluatiemethoden, zoals tests en vragenlijsten, bieden beperkt inzicht in de redenen achter de keuzes van leerlingen. Dit belemmert begrip van hun betrokkenheid bij burgerschapsthema’s en hun persoonlijke opvattingen hierover. Open vragen geven meer ruimte voor uitleg, maar evalueren de antwoorden blijft uitdagend. Een opkomende aanpak is het gebruik van rubrieken, die gestructureerde niveaus van vaardigheid bieden voor evaluatoren.

Dit artikel onderzoekt rubrieken als een nieuwe evaluatiemethode voor burgerschapsvaardigheden. Het combineert open vragen met rubrieken om leerlingen te laten beschrijven wat burgerschap voor hen betekent in hun leven. Het doel is om inzicht te krijgen in persoonlijke opvattingen en misconcepties van leerlingen over burgerschap. Twee benaderingen worden getest: zelfevaluatie door leerlingen met behulp van rubrieken en beoordeling van leerlingenwerk met een rubriek. De onderzoeksvraag richt zich op de voor- en nadelen van het gebruik van rubrieken voor het evalueren van burgerschapsvaardigheden bij leerlingen.

Resultaten

Dit onderzoek richtte zich op het ontwikkelen en testen van rubrieken als een nieuwe methode voor het beoordelen van burgerschapsvaardigheden bij studenten. Rubrieken bieden de mogelijkheid voor studenten om hun persoonlijke ervaringen en inzichten in hun eigen woorden te delen. Deze aanpak werd vergeleken met traditionele tests en vragenlijsten.

De voordelen van rubrieken zijn dat ze ruimte bieden voor persoonlijke context en verschillende standpunten van studenten, wat overeenkomt met de complexiteit van burgerschap. Rubrieken kunnen ook helpen bij het identificeren van misvattingen bij studenten. Er waren echter ook nadelen, zoals matige tot substantiële overeenstemming tussen beoordelaars en het tijdsintensieve karakter van het gebruik van rubrieken.

Over het algemeen toonde het onderzoek aan dat rubrieken waardevol kunnen zijn voor het beoordelen van burgerschapsvaardigheden, vooral omdat ze studenten in staat stellen om persoonlijke betekenis en context toe te voegen aan hun antwoorden. Dit kan de validiteit van de beoordeling vergroten. Het onderzoek pleit voor verdere ontwikkeling van deze aanpak en voor het stimuleren van studenten om uitgebreidere en persoonlijkere antwoorden te geven om de betrouwbaarheid en validiteit te verbeteren.

Meer lezen

Ben je benieuwd geworden naar het onderzoek en wil je hier meer over lezen? Lees het hele onderzoek hier terug.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*