Ervaringen met de leergang burgerschap

Deelnemers & docenten aan het woord over de leergang

Hier laten wij zowel deelnemers als docenten van de leergang aan het woord. Deze interviews bieden een goed perspectief en meerwaarde van de leergang. Of je nu overweegt om deel te nemen of al bent ingeschreven, deze artikelen geven een realistisch beeld van wat je kunt verwachten en hoe onze leergang het verschil kan maken in je persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid. Laat je inspireren!

 

Mbo-docent Jenny Li over haar deelname aan de leergang burgerschap

Mbo-docent Jenny Li sprak met de MBO Raad over haar deelname aan de leergang burgerschap. Ze is vol enthousiasme over de mogelijkheden die het programma biedt.

“Deze leergang is echt een boost voor je professionalisering. Met relatief weinig inspanning heb je een hoge impact en het verrijkt je dagelijkse werk enorm. Wat deze leergang zo bijzonder maakt, is dat de opgedane kennis direct toepasbaar is in de praktijk. Wat ik vandaag leer in de les, kan ik morgen al gebruiken bij mijn leerlingen.”

Lees meer over de ervaringen van Jenny Li

Adviseur burgerschap Brigitte van de Koevering op onderzoek om beeld te krijgen van leergang

Ook onze adviseur burgerschap Brigitte van de Koevering ging op onderzoek uit om een beeld te krijgen van de inhoud van de leergang. Zij ging in gesprek met Jeroen Janssen, die als docent bij Gilde Opleidingen de leergang volgt en met Farouk El Mouhajir die samen met een collega het incompany-traject in Roermond verzorgt.

Het gaat erom dat je praktische vaardigheden en wijsheid ontwikkelt. Studenten ervaren soms hoe de aandacht voor een gevoelig onderwerp meer kwaad doet dan goed. Docent zijn is een ambacht dat je moet blijven oefenen.

Lees meer over de ervaringen van Jeroen en Farouk

Yldau Holwerda, docent Nederlands en Burgerschap over de leergang

Voor Yldau Holwerda, docent Nederlands en Burgerschap bij Firda in Leeuwarden, vormden het inspirerende contact met enthousiaste collega’s en de originele ‘proeverijen’ buiten de deur tijdens de leergang burgerschap de ‘tools’ om met meer lef, extra plezier en een bepaalde ‘zendingsdrang’ haar studenten toe te rusten op hun maatschappelijke rol in de samenleving.

Als docent ben ik behoorlijk ervaren, maar ik durf te stellen dat ik door de leergang burgerschap meer lef heb gekregen. Eerder vond ik het soms best lastig om de angel uit verhitte discussies met en tussen mijn studenten te halen. De leergang heeft me geleerd om de rust terug te brengen, met respect voor de mensen tegenover je. Ik weet beter in dialoog met studenten mijn weg te vinden, en hoe ik iedereen daarin accuraat kan begeleiden.

Lees meer:  ‘Door de leergang heb ik een bepaalde zendingsdrang gekregen’

Farouk el Mouhajir, lerarenopleider maatschappijleer greep de kans om mee te schrijven aan de leergang burgerschap

Farouk el Mouhajir, lerarenopleider maatschappijleer aan hogeschool Fontys, greep de kans om mee te schrijven aan de leergang burgerschap met beide handen aan. Uit eigen ervaring weet hij dat juist goed geïnformeerde mbo-burgerschapsdocenten hét verschil maken in het enthousiasmeren en op alle niveaus léren meepraten van hun studenten.

In onze vrije, open samenleving mogen we zelf ons leven inrichten. Iedereen doet dit anders, vaak op een manier waarop jij dat niet zou doen. Studenten vinden dat soms moeilijk en laten dat weten ook. Uit onderzoek blijkt dat veel burgerschapsdocenten dit soort controversiële gesprekken liefst uit de weg gaan.

Lees meer:  ‘Door leergang burgerschap krijg je nóg meer plezier in je werk’

Rik van der Woude combineert als docent CIOS Sport & Bewegen én burgerschapsdocent het beste van twee ogenschijnlijk verschillende werelden.

Rik van der Woude combineert als docent CIOS Sport & Bewegen én burgerschapsdocent het beste van twee ogenschijnlijk verschillende werelden. Sinds hij de leergang burgerschap volgde, is zijn kijk op het vak veranderd, geeft hij kwalitatief beter onderwijs en zet hij als burgerschapsambassadeur namens Firda locatie Heerenveen het thema verder op de kaart.

Ik durf wel te zeggen dat ik meer inzicht heb gekregen in wat burgerschapsonderwijs nu eigenlijk is. Ook geef ik kwalitatief betere lessen en ben ik meer zelfkritisch geworden. Ik denk bewuster na over mijn rol als docent en hoe ik mijn studenten zelf laat nadenken, zonder dat ik mijn eigen mening te veel laat doorklinken.

Lees meer:  ‘Mijn lessen hebben merkbaar meer body gekregen’

Bij Firda is na een geslaagde eerste editie een tweede groep docenten gestart met de leergang burgerschap. Als het aan projectleider burgerschap Mathijs de Jong ligt, volgen er nog véél meer, mede dankzij de onvoorwaardelijke steun vanuit de directie.

Voor mijn gevoel hebben we met de leergang een succesformule in handen. Docenten hebben concrete tools om zelfsturend in de klas aan de slag te gaan, terwijl ze tegelijkertijd de technieken beheersen om studenten hún kant van het verhaal te laten vertellen, zonder dat gesprekken uit de bocht vliegen.

Lees meer:  ‘Met de leergang hebben we een succesformule in handen’

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*