Hogeschool | Contactpersoon (klik op de naam voor het mailadres) | Website leergang |
Hogeschool Windesheim | Jannie Lensen-Botter | Opleiding Burgerschapseducatie coördinatorOpleiding burgerschapseducatie-docent |
NHL Stenden Hogeschool | Margreet Veerman | Opleiding Burgerschap in het mbo |
Fontys Hogeschool | Christel Kuijpers | Aanmeldformulier leergang Fontys |
HAN University of Applied Sciences | Algemene mail Rob Verheijen Anne van Duuren |
HAN Educatie Pro |
Hogeschool van Amsterdam | Vivianne Goedhart | Leergang Burgerschapsonderwijs vo/mbo |
Academica University of Applied Science | Laurence Guérin Ward van der Meiden Piet van der Ploeg |
Docentleergang Burgerschap MBO |
Hogeschool Rotterdam | Edwin Versluis | Leergang Burgerschap HR |
Hogeschool Leiden | Lisette van Putten | Leergang Hogeschool Leiden |
Ben jij docent in het mbo en verzorg jij burgerschapsonderwijs? Of ben jij schoolleider en wil jij de kwaliteit van burgerschapseducatie verbeteren. Kies dan voor de leergang Burgerschap mbo voor burgerschapsdocent of -coördinator. Deze leergang is voorgekomen uit een samenwerking met het ministerie van OCW, de mbo-raad e het expertisepunt Burgerschap mbo. De leergang burgerschap is in samenwerking met de mbo-raad ontworpen om mbo-docenten te versterken in het geven van kwalitatief burgerschapsonderwijs.
Windesheim biedt voor de leergang burgerschap mbo twee opleidingen aan die voldoen aan de geformuleerde leeruitkomsten:
Burgerschap in het mbo op NHL de Stenden Hogeschool
In het onderwijs worden studenten naast het leren van een beroep, toegerust om als burgers te functioneren binnen de maatschappij en volwaardig een plek te nemen in de samenleving. Deze samenleving kent vele uitdagingen waartoe een jongere of volwassene zich kan verhouden. Dit geldt ook voor het onderwijs en burgerschap, burgerschapsvorming. Wat is goed burgerschapsonderwijs (of wat is het juist niet)? Hoe rust je studenten toe voor deelname aan de samenleving? Welke kennis en vaardigheden zijn hierin voor studenten belangrijk? En hoe geef ik als docent burgerschapsonderwijs vorm in mijn onderwijspraktijk?
De leergang geeft docenten in het mbo de kans zich te professionaliseren in burgerschapsonderwijs, waarbij de leergang de volgende uitgangspunten kent:
Ben jij mbo-docent en wil je het burgerschapsonderwijs in jouw school naar een hoger niveau tillen? Ben je op zoek naar handvatten en methoden om je kennis over burgerschap betekenisvol te vertalen naar het toekomstige beroep van je studenten? Kies dan voor de (gesubsidieerde) cursus ‘Burgerschap voor mbo-scholen‘.
Tijdens deze (in-company) leergang versterk je je kwaliteiten in het geven van burgerschapsonderwijs. Je verdiept je vakkennis en verfijnt je onderwijsmethoden om met je burgerschapsonderwijs aan te sluiten op de visie van je school en de beroepspraktijk van je studenten op een manier die past bij jouw professionele identiteit. Dit doen we tijdens interactieve bijeenkomsten en doormiddel van één op één begeleiding van een FLOT-expert burgerschap.
De leergang burgerschap is nieuw in onze regio! In Gelderland is men het met elkaar eens: we gunnen onze studenten burgerschapsonderwijs van de hoogste kwaliteit. Daarom hebben de Gelderse mbo’s en de HAN de handen ineengeslagen en deze leergang ontwikkeld. Dit professionaliseringstraject is uniek en onderscheidt zich omdat…
Dat wat je leert, kun je direct inzetten in je onderwijs en begeleiding van studenten op het mbo. Daarmee sluit dit traject naadloos aan op jouw werk als docent burgerschap.
Voor meer informatie bezoek onze website: Burgerschap in het mbo (han.nl) of stel je vragen aan Educatie Pro.
Deze HvA-leergang is sterk gevoed met actuele kennis en onderzoek van het lectoraat Burgerschapsonderwijs. De trainerspool bestaat uit opleiders uit de onderwijspraktijk en onderzoekers uit het lectoraat.
Je verwerft tijdens de eerste acht bijeenkomsten de ‘bouwstenen’ die je helpen om aan het eind van de leergang kleur te bekennen. Hoe verhoud jij je tot de burgerschapsvisie van je school en tot de kwalificatie-eisen van de overheid? Tijdens de laatste vier bijeenkomsten doorloop je een ontwerpcyclus, die bestaat uit drie onderdelen: a) inspiratie, b) interactie, c) integratie. Iedere deelnemer werkt aan een eigen praktijkproduct: een lessenserie, een doorlopende leerlijn of een project. Ook intervisie staat in deze bijeenkomsten centraal. Daarnaast geven de opleiders doorlopend constructieve en individuele feedback op het portfolio wat je samenstelt. De leergang heeft een focus op didactische en pedagogische competenties. Na afloop van de leergang heb je niet alleen een stevige basis om je eigen burgerschapsonderwijs verder te ontwikkelen, maar kun je ook collega’s inspireren met de verkregen praktische tools.
De docentleergang burgerschap bij Academica is voor mbo-docenten die kritisch, inclusief burgerschapsonderwijs willen maken en verzorgen dat beantwoordt aan de nieuwe wet en regelgeving en recht doet aan de student.
In 10 dagdelen krijg je kennis en vaardigheden mee om burgerschapsonderwijs te ontwerpen, te organiseren en uit te voeren zodanig dat het
In alle lessen is aandacht voor didactisch verantwoord les ontwerpen, voor oefening van kritisch denken, voor de relatie docent student, voor de relaties tussen studenten en voor toetsen en monitoren van de ontwikkeling van studenten. De leergang wordt onderwezen door onderzoekers van de Werkplaats Burgerschap en een lid van de Expertgroep Burgerschap.
Kritisch lesgeven en omgaan met maatschappelijke vraagstukken.
Veel mbo-docenten vinden het belangrijk dat hun leerlingen tools krijgen waarmee zij kritische burgers worden en deel kunnen nemen aan de samenleving. Hoe je dit burgerschapsonderwijs vormgeeft, is echter niet gemakkelijk. Hoe geef je les over controversiële onderwerpen? Hoe zorg je ervoor dat maatschappelijke vraagstukken betekenisvol zijn voor jongeren? En welke vaardigheden vraagt dit van burgerschapsdocenten?
In deze leergang ga je aan de slag met deze thema’s. Je levert een actieve en verantwoorde bijdrage aan de ontwikkeling van burgerschapsonderwijs.
Daarnaast bekijk je de visie op burgerschap van je school of onderwijsorganisatie en werk je aan het verbeteren van het onderwijs. Volg je de leergang bij de Hogeschool Rotterdam, dan is er speciale aandacht voor lesgeven in een superdiverse stad. Welke (on)mogelijkheden brengt dit met zich mee en welke vaardigheden en kennis vraagt dit van docenten? In deze leergang behandelen we deze onderwerpen.
Ben jij er klaar voor om burgerschapsonderwijs te ontwikkelen, doceren en evalueren vanuit een duidelijke visie? Tijdens de leergang burgerschap bekwaam je je om burgerschapsonderwijs te ontwerpen, uitvoeren, voortdurend ontwikkelen en examineren binnen de gestelde wettelijke kaders en de visie van jouw onderwijsinstelling. Niet alleen het veranderende landschap van de maatschappelijke vraagstukken, maar ook dat van burgerschapsonderwijs zorgt voor (wettelijke) aanpassingen op korte en lange termijn. Deze cursus stelt je in staat om je te bekwamen tot burgerschapsdocent om het burgerschapsonderwijs binnen jouw onderwijsinstelling een impuls te geven en bij te dragen aan de ontwikkeling van jouw studenten.
In 6 bijeenkomsten bouwen we aan het fundament passend binnen de landelijke inhouds- en resultaatverplichting, maar ook bij jouw onderwijsinstelling, jouw student en jouw visie op burgerschapsonderwijs. Deze leergang is tot standgekomen in samenwerking met verschillende mbo-scholen, om ervoor te zorgen dat alle belangen en behoeftes zijn opgenomen. Een synergie die ook wordt voortgezet tijdens de leergang. Samen bundelen we kennis en vaardigheden waarmee we het onderwijs vormgeven om met elkaar verder te komen tot die nieuwe professional in het burgerschapsonderwijs.
"*" geeft vereiste velden aan