Koningsdag 2025: zo ga jij aan de slag met burgerschap
Bekijk hier hoe je je leerlingen inzicht geeft in tradities, de rol van het Koninklijk Huis en de werking van ...
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Dit is een bloockquote
Bekijk hier hoe je je leerlingen inzicht geeft in tradities, de rol van het Koninklijk Huis en de werking van ...
In ons magazine voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en gespecialiseerd onderwijs lees je meer over actuele ontwikkelingen en laten ...
Het Israëlisch-Palestijns conflict, één van de langstdurende conflicten in de wereld, blijft de gemoederen bezighouden. De actuele ontwikkelingen in ...
Geef hier je interesse door voor een plek op de informatiemarkt van Focus op Burgerschap.
Op 10 december is het weer de Dag van de Rechten van de Mens. Hoe besteed je als school aandacht aan ...
"*" geeft vereiste velden aan
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is een button
Dit is een button
Accordion content
Dit is de content van de tooltip
ContactDit is een bloockquote
text optional
text right optional
Op veel scholen is behoefte aan meer informatie over de wettelijke eisen van de burgerschapsopdracht en hoe dit goed te borgen. Waar kijkt de Inspectie van het Onderwijs naar als het gaat over burgerschapsonderwijs? En wat zien zij op scholen gebeuren? In dit webinar gaan we hierop in.
Woensdagmiddag 19 maart organiseert Nuffic een bijeenkomst over meertaligheid, wereldburgerschap of Engels vanaf groep 1. Je krijgt direct toepasbare tips en strategieën voor in de klas en de mogelijkheid om ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren.
In het netwerk ‘Levensbeschouwelijke burgerschapsvorming’ ga je als schoolleider/verantwoordelijke voor burgerschapsvorming aan de slag rondom het hoofdthema ‘Levensbeschouwelijke burgerschapsvorming’. Daarbij zal veel aandacht zijn voor de manier waarop je tot een visie, integrale, planmatige aanpak komt die het mogelijk maakt om op kwaliteit te sturen.
Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe kennis en thematisch onderwijs bijdragen aan de ontwikkeling van betrokken en bewuste leerlingen.
Steeds meer basisscholen zien de waarde in van leerlingparticipatie. Zeker in relatie tot de burgerschapsopdracht. De juiste vaardigheden en houding helpen bij het creëren van ruimte voor leerlingen om te participeren. Maar hoe dit concreet vorm te geven is vaak nog een uitdaging. Dit webinar voor leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs gaat hiermee aan de slag.
Uitgeverij NEO organiseert samen met VRIE Burgerschapseducatie een Webinar over Burgerschap. Tijdens dit Webinar krijg je antwoord op de vragen: Hoe zorg ik voor een goed burgerschapscurriculum? Hoe krijg ik mijn collega’s mee? Hoe ‘meet’ ik burgerschapsonderwijs?
Op veel scholen is behoefte aan meer informatie over de wettelijke eisen van de burgerschapsopdracht en hoe dit goed te borgen. Waar kijkt de Inspectie van het Onderwijs naar als het gaat over burgerschapsonderwijs? En wat zien zij op scholen gebeuren? In dit webinar gaan we hierop in.
Woensdagmiddag 19 maart organiseert Nuffic een bijeenkomst over meertaligheid, wereldburgerschap of Engels vanaf groep 1. Je krijgt direct toepasbare tips en strategieën voor in de klas en de mogelijkheid om ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren.
In het netwerk ‘Levensbeschouwelijke burgerschapsvorming’ ga je als schoolleider/verantwoordelijke voor burgerschapsvorming aan de slag rondom het hoofdthema ‘Levensbeschouwelijke burgerschapsvorming’. Daarbij zal veel aandacht zijn voor de manier waarop je tot een visie, integrale, planmatige aanpak komt die het mogelijk maakt om op kwaliteit te sturen.
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Dit is een button
Dit is een button
Accordion content
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is de content van de tooltip
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is een bloockquote
Binnen dit thema wordt er gewerkt aan een democratische cultuur binnen de school. Scholen moeten zorgen voor een veilige, inclusieve omgeving met aandacht voor diversiteit. Ze bieden activiteiten aan die de betekenis van democratische waarden laten zien en stimuleren de morele en ethische oordeelsvorming daarover. Scholen werken samen met leerlingen aan het vormgeven van deze democratische cultuur.
Binnen dit thema leren leerlingen over hoe de Nederlandse Grondwet de diversiteit beschermt. Leerlingen krijgen inzicht in verschillende vormen van discriminatie, reflecteren op hun eigen identiteit en leren rekening te houden met verschillende perspectieven.
Binnen dit thema krijgen de leerlingen kennis van en inzicht in de betekenis van de democratische waarden vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Ze leren over de grenzen van deze waarden en leren deze waarden vanuit verschillende ethische en morele perspectieven te benaderen.
Binnen dit thema verkent de leerling de verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving. Ze ontwikkelen kennis over taken, rollen, rechten en plichten van burgers en leren welke middelen kunnen worden ingezet om individueel en collectief bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen.
Binnen dit thema verkennen leerlingen hoe zij democratisch handelen in dagelijkse situaties kunnen vormgeven. Leerlingen leren over vormen van inspraak en besluitvorming in dagelijkse situaties.
Binnen dit thema wegen leerlingen af welke mogelijkheden ze hebben om ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken te handelen. Leerlingen leren welke belangen en perspectieven een rol spelen bij actuele, maatschappelijke en planetaire vraagstukken en leren uitdrukking te geven aan hun persoonlijke idealen en opvattingen.