Wil jij een workshop of lezing geven op de conferentie Focus op Burgerschap 2025?
Het Expertisepunt Burgerschap werkt aan een aansprekend programma voor de verschillende doelgroepen. Wil jij of jouw organisatie een bijdrage aan ...
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Dit is een bloockquote
Het Expertisepunt Burgerschap werkt aan een aansprekend programma voor de verschillende doelgroepen. Wil jij of jouw organisatie een bijdrage aan ...
Burgerschap: Wat is de historie en aanleiding van dit relatief ‘nieuwe begrip’ in ons onderwijs? Hoe gingen we ‘vroeger’ om ...
Op 11 april 2024 heeft de Vaste Kamercommissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap honderd vragen gesteld over de conceptkerndoelen burgerschap en digitale ...
Lianne Hoek van de Universiteit van Amsterdam onderzoekt samen met masterstudenten Onderwijswetenschappen welke betekenis leraren binnen het gespecialiseerd onderwijs (sbo, ...
Tijdens deze bijeenkomsten, die dit najaar plaatsvinden, krijg je volop gelegenheid om vragen te stellen, je mening te delen en ...
"*" geeft vereiste velden aan
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is een button
Dit is een button
Accordion content
Dit is de content van de tooltip
ContactDit is een bloockquote
text optional
text right optional
In het leernetwerk rondom participatie van leerlingen gaan we met elkaar verkennen wat we verstaan onder participatie. Aan de hand van theorie en praktijk brengen we in kaart wat iedere school al doet op dat gebied.
In deze leergang ga je aan de slag met hoe je burgerschapsonderwijs faciliteert vanuit jouw rol als kwaliteitsmedewerker.
In het leernetwerk ‘Montessori en Burgerschap’ staat het uitwisselen en zichtbaar maken van verschillende uitwerkingsvormen van burgerschapsonderwijs in montessorischolen centraal.
Het leernetwerk ‘Wereldburgerschap in het DNA van basisscholen’ richt zich op het integreren van wereldburgerschap in alle facetten van het basisonderwijs. Door middel van kennisdeling, capaciteitsopbouw en innovatie gaan we samen aan de slag om een diepgaand begrip van wereldburgerschap te bevorderen.
In dit leernetwerk ga je aan de slag met de kennis die nodig is om invulling te geven aan de wettelijke opdracht tot monitoring van burgerschapscompetenties. Je doet ervaring op met de toepassing van een meting op de eigen school en met het interpreteren en duiden van de gegevens die dat oplevert.
Nuffic organiseert in november een conferentie over onder andere wereldburgerschap. Lees hier meer informatie en schrijf je in!
In het leernetwerk rondom participatie van leerlingen gaan we met elkaar verkennen wat we verstaan onder participatie. Aan de hand van theorie en praktijk brengen we in kaart wat iedere school al doet op dat gebied.
In deze leergang ga je aan de slag met hoe je burgerschapsonderwijs faciliteert vanuit jouw rol als kwaliteitsmedewerker.
In het leernetwerk ‘Montessori en Burgerschap’ staat het uitwisselen en zichtbaar maken van verschillende uitwerkingsvormen van burgerschapsonderwijs in montessorischolen centraal.
Dit is een paragraaf.
Dit is de tekst onder de gestylede h3.
Dit is de tekst onder de gestylede h4.
Deze tekst is bold, dit italic
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Dit is een button
Dit is een button
Accordion content
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is de content van de tooltip
Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.
Dit is een bloockquote
Binnen dit thema wordt er gewerkt aan een democratische cultuur binnen de school. Scholen moeten zorgen voor een veilige, inclusieve omgeving met aandacht voor diversiteit. Ze bieden activiteiten aan die de betekenis van democratische waarden laten zien en stimuleren de morele en ethische oordeelsvorming daarover. Scholen werken samen met leerlingen aan het vormgeven van deze democratische cultuur.
Binnen dit thema leren leerlingen over hoe de Nederlandse Grondwet de diversiteit beschermt. Leerlingen krijgen inzicht in verschillende vormen van discriminatie, reflecteren op hun eigen identiteit en leren rekening te houden met verschillende perspectieven.
Binnen dit thema krijgen de leerlingen kennis van en inzicht in de betekenis van de democratische waarden vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Ze leren over de grenzen van deze waarden en leren deze waarden vanuit verschillende ethische en morele perspectieven te benaderen.
Binnen dit thema verkent de leerling de verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving. Ze ontwikkelen kennis over taken, rollen, rechten en plichten van burgers en leren welke middelen kunnen worden ingezet om individueel en collectief bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen.
Binnen dit thema verkennen leerlingen hoe zij democratisch handelen in dagelijkse situaties kunnen vormgeven. Leerlingen leren over vormen van inspraak en besluitvorming in dagelijkse situaties.
Binnen dit thema wegen leerlingen af welke mogelijkheden ze hebben om ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken te handelen. Leerlingen leren welke belangen en perspectieven een rol spelen bij actuele, maatschappelijke en planetaire vraagstukken en leren uitdrukking te geven aan hun persoonlijke idealen en opvattingen.