Deze studiedag, georganiseerd door dr. Hanneke Tuithof en Mike Tuithof (Universiteit Utrecht), richt zich op geschiedenisdocenten en geschiedenissecties die werken aan burgerschapsbeleid. De dag staat in het teken van het versterken van basisvaardigheden binnen het vak geschiedenis, met een focus op burgerschap, taal en digitalisering.
Tijdens de studiedag:
- Burgerschap – student Hedwig Sleurink schreef haar masterscriptie over de invulling van burgerschap binnen het voortgezet onderwijs en bespreekt hoe geschiedenis kan bijdragen aan burgerschapsvorming en helpt docenten hun doelen te expliciteren.
- Multiperspectiviteit – masterstuden Jiske van Piggelen introduceert een methode om geschiedenisopdrachten met een intersectionele blik te benaderen, ter versterking van burgerschapsdoelen.
- Taalvaardigheid – vakdidacticus Hanneke Tuithof begeleidt een sessie over het stellen van taaldoelen en begrijpend lezen binnen geschiedenis.
De studiedag biedt concrete handvatten en ruimte voor uitwisseling om geschiedenis nog beter in te zetten voor het versterken van basisvaardigheden.