De directeur van een basisschool in een grote stad realiseert zich dat burgerschapsvorming voor zijn school begint bij de basis. Voor veel leerlingen is de school de eerste plek in hun leven die veiligheid en stabiliteit kan bieden. Voor de school begint ‘mens en burger worden’ daarom bij het bieden van tegenwicht tegen het wantrouwen dat deze kinderen al op jonge leeftijd vanuit hun thuissituatie en van ‘de straat’ meenemen naar school. Werken aan vertrouwen ziet deze directeur dan ook als basis van burgerschapsvorming. “Ik wil hier heel stevige kinderen neerzetten die zelfverzekerd zijn, eigen keuzes maken en samenwerken.”
De directeur in bovengenoemd voorbeeld zet bij burgerschapsonderwijs in op de vorming van de mens achter de leerling. Deze invalshoek speelt een hoofdrol in dit leernetwerk. In het netwerk gaan we met schoolleiders/verantwoordelijken voor burgerschapsvorming aan de slag rondom het hoofdthema ‘Levensbeschouwelijke burgerschapsvorming’. Daarbij zal veel aandacht zijn voor de manier waarop je tot een visie, integrale, planmatige aanpak komt die het mogelijk maakt om op kwaliteit te sturen.
Het deelnemen aan het leernetwerk is gericht op schoolleiders/directeurs of de verantwoordelijke voor burgerschapsonderwijs in de school. Zowel vertegenwoordigers van PO als VO worden van harte uitgenodigd. Daarbij is aandacht voor ieders specifieke situatie en context en ruimte voor verschillende levensbeschouwelijke invalshoeken (openbaar, katholiek, protestants-christelijk, islamitisch enz.).
Het uitgangspunt van het leernetwerk ‘Levensbeschouwelijke burgerschapsvorming’ (en van Verus) is dat burgerschapsonderwijs ‘van nature’ levensbeschouwelijk is. Als het aansluit op de pedagogische visie van de school op goed (samen)leven, raakt het ook altijd aan aandacht voor zingeving en levensbeschouwing.
De benadering van levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs kan helpen om burgerschapsvorming zo te ontwikkelen dat:
Zie ook: Verus | Burgerschap en levensbeschouwing
Schoolleiders/directeurs of de verantwoordelijke voor burgerschapsonderwijs in de school. Zowel vertegenwoordigers van PO als VO, en van verschillende denominaties, worden van harte uitgenodigd.
De adviseurs van Verus merken dat vragen over burgerschapsvorming zich rond twee thema’s concentreren:
Er is een groot urgentiegevoel bij scholen op beide thema’s omdat zij de burgerschapsopdracht serieus nemen. Scholen willen graag goed burgerschapsonderwijs vormgeven en bijdragen aan de vorming van jonge mensen.
De drie concrete doelen voor dit leernetwerk zijn dan ook:
Dit netwerk gaat in op deze behoeften vanuit de inhoudelijke insteek van levensbeschouwelijke burgerschapsvorming en de procesmatige kant van de vormgeving. Dat doen we door kennis en expertise aan te dragen en door leden van het netwerk hun praktijken te laten delen en gedurende de drie bijeenkomsten het beleidsplan voor hun eigen school stap voor stap te ontwikkelen.
Let op: de startdatum is nog niet bekend. De eerste bijeenkomst van het leernetwerk zal waarschijnlijk eind maart/begin april 2025 zijn. Zodra de datum bekend is, zullen wij dit op de website vermelden en via de mail laten weten aan degenen die zich aangemeld hebben.
In de eerste bijeenkomst worden vervolgens de andere data samen bepaald.
8-15
Nog niet bekend.
Dit leernetwerk wordt in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap aangeboden door Verus, Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs.