Er is veel te doen over de rol van meten, monitoren, evalueren of toetsen binnen burgerschapsonderwijs: het is onderdeel van een doordachte en doelgerichte onderwijspraktijk, maar er zijn ook principiële en praktische bedenkingen. Kun en wil je de ontwikkeling van burgerschap wel net zo meten als de ontwikkeling van de andere basisvaardigheden? Er zijn op dit moment vooral gestandaardiseerde kwantitatieve meetinstrumenten beschikbaar als onderdeel van competentiegericht burgerschapsonderwijs (zie ook: Resultaten en kwaliteitszorg), terwijl vormen van evaluatie niet los staan van visies op onderwijs en burgerschap. De Universiteit voor Humanistiek is ervan overtuigd dat verschillende vormen van burgerschapsonderwijs hun eigen vormen van (ook kwalitatieve) evaluatie zouden moeten kennen.
Hoe kunnen scholen de opbrengsten van hun burgerschapsonderwijs betekenisvol evalueren vanuit hun eigen onderwijsvisie, rekening houdend met principiële, praktische en wetenschappelijke bedenkingen over het evalueren van burgerschapsonderwijs? In dit leernetwerk ontwikkel je als docent onder begeleiding van de betrokken experts evaluatie-instrumenten die aansluiten bij de nieuwe wet en de visie van de school, die geschikt zijn om de kwaliteit van diverse vormen van burgerschapsonderwijs in kaart te brengen.
Burgerschapsdocenten en burgerschapscoördinatoren in het voortgezet onderwijs die een voortrekkersrol (willen) vervullen in het ontwikkelen van beleid en producten voor het evalueren van burgerschapsonderwijs in hun school.
Het leernetwerk bestaat uit vier dagdelen waarin je gezamenlijk werkt aan evaluatie-instrumenten van de deelnemende scholen en een gezamenlijk denkkader voor evaluatie van verschillende vormen van burgerschapsonderwijs. Tussen de bijeenkomsten door werk je als docent op je eigen school aan de ontwikkeling van de instrumenten; tijdens de bijeenkomsten is er ruimte voor input door experts, onderlinge feedback en uitwisseling van tussenproducten.
Het leernetwerk richt zich op het ontwikkelen van:
Eerste bijeenkomst (23 januari 2025, 15.00-18.00 uur)
Deze bijeenkomst draait om kennismaking met elkaar en de uitdaging die centraal staat in het leernetwerk. Er worden verschillende visies op het evalueren van burgerschapsonderwijs en verschillende toetsinstrumenten die al beschikbaar zijn, besproken. Daarnaast wordt de stand van zaken omtrent evaluatie op de deelnemende scholen uitgewisseld en ga je in gesprek over de vorm van burgerschapsonderwijs en de evaluatievorm waar men op wil focussen. Ook wordt er een begin gemaakt met het gezamenlijk vormgeven van een denkkader voor het identificeren van diverse vormen van burgerschapsonderwijs en vormen van evaluatie/toetsing.
Tijdens de overige bijeenkomsten komen deze drie elementen steeds terug: input van experts; delen en co-construeren van evaluatie op de eigen school; gezamenlijk werken aan het overkoepelende denkkader. De conceptproducten worden na de 4e bijeenkomst door de projectmedewerkers in samenwerking met de desbetreffende docenten geëdit t.b.v. publicatie via Expertisepunt, Universiteit voor Humanistiek-website, nieuwsbrieven en socials.
Donderdagmiddagen 15.00-18.00 uur:
23 januari, 13 februari, 13 maart en 10 april 2025
Universiteit voor Humanistiek, Kromme Nieuwegracht 29, Utrecht
4 bijeenkomsten van 3 uur, plus tijd voor de ontwikkeling van een eigen evaluatie-instrument.
Er is per deelnemende docent € 200,- onkosten-/reiskostenvergoeding beschikbaar.
Er is plaats voor maximaal 10 VO-scholen (bij voorkeur 2 docenten per school).
Aanmelden is mogelijk tot 19 december 2024, of tot het leernetwerk vol is.
Voor meer informatie, stuur een mail naar: p.vanrees@uvh.nl
Dit leernetwerk wordt in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap aangeboden door de Universiteit voor Humanistiek.