In de leergang wordt de dagelijkse praktijk verbonden aan de meest recente onderzoeken en bevindingen van het lectoraat Burgerschapsonderwijs. Tijdens de bijeenkomsten spreken we onder meer over de afbakening van burgerschap, normativiteit en neutraliteit in de les, controverses in de klas, democratieonderwijs en moreel redeneren binnen burgerschapsonderwijs. Je verzamelt de ‘bouwstenen’ voor het formuleren van een eigen burgerschapsvisie. Daarnaast ga je middels het doorlopen van een ontwerpcyclus aan de slag met een eigen ontwerp. Dit kan voor iedereen een ander product zijn. Docenten burgerschap willen wellicht een lessenserie ontwerpen, terwijl burgerschapscoördinatoren misschien liever een curriculum of leerlijn ontwerpen. De leergang heeft een sterke focus op didactische en pedagogische vaardigheden, zodat je na afloop van de leergang een stevige basis hebt om binnen de eigen lessen burgerschapsonderwijs vorm te geven en collega’s praktische tools aan te reiken om met elkaar het burgerschapsonderwijs op de eigen school verder te brengen.
De leergang Burgerschapsonderwijs bestaat uit 12 bijeenkomsten:
Bijeenkomst 1: Burgerschap(sonderwijs): Wat is het (niet) en hoe maak je van een les echt burgerschap?
Bijeenkomst 2: Neutraliteit en normativiteit: In hoeverre is waardevol onderwijs ook waardenvol?
Bijeenkomst 3: Dialogische didactiek: Hoe maken we ruimte voor het ‘stille midden’?
Bijeenkomst 4: Onderwijs over democratie: Wat zijn passende didactische benaderingen?
Bijeenkomst 5: Beroepscontext: In hoeverre is de beroepscontext bruikbaar voor burgerschapsonderwijs?
Bijeenkomst 6: Democratische waarden: Hoe kun je studenten begeleiden in hun morele oordeelsvorming?
Bijeenkomst 7: Visie en doelen: Waarom een visie, en hoe breng je het burgerschapsonderwijs verder?
Bijeenkomst 8: Het meetbaarheidsvraagstuk: Hoe breng je leerresultaten voor burgerschap in kaart?
Bijeenkomst 9 t/m 12: Ontwerpcyclus: Inspiratie, Interactie, Integratie. In vier bijeenkomsten werk je aan het voltooien van een ontwerpcyclus met een concreet eindproduct naar keuze, passend bij jouw praktijksituatie. Denk bijvoorbeeld aan een lessenserie, een leerlijn of een projectplan.
Je bent bevoegd docent op het vo of mbo en je houdt je actief bezig met de burgerschapsontwikkeling van je leerlingen of studenten. Het is daarnaast ook mogelijk om deze leergang te organiseren voor een heel docententeam, binnen de eigen school.
Duur: Deze leergang bestaat uit 12 lesdagen 13.30 – 17.00u. Daarnaast doe ja aan zelfstudie en stel je een portfolio samen.
Data: 8 januari, 22 januari, 5 februari, 5 maart, 19 maart, 2 april, 16 april, 7 mei, 21 mei, 4 juni, 18 juni, 2 juli 2025
Locatie: HvA, Amstelcampus, Amsterdam.
Toelating: Het is belangrijk dat je werkt in het vo of mbo als docent, leidinggevende of onderwijsondersteuner en dat je binnen jouw functie meer aandacht wilt besteden aan burgerschapsonderwijs. Daarnaast heb je een aantoonbaar hbo werk- en denkniveau.
Meer informatie vind je op de website. Via deze site kun je je ook aanmelden voor een online proeverij op 12 november (scroll helemaal naar beneden).