Bij stichting SKOSS zijn ze druk bezig om een gezamenlijke visie op stichtingsniveau te formuleren op burgerschap. Maar hoe zijn zij hiermee aan de slag gegaan? Linetta Keemink, beleidsmedewerker bij stichting SKOSS en adviseur Onderwijs, ICT en Innovatie, vertelt je hier meer over.
Dit schooljaar zijn wij begonnen met de burgerschapsopdracht. Wij zijn bovenschools een leerteam gestart met drie directeuren van onze scholen en ikzelf. In die hoedanigheid zijn wij aan de slag gegaan met verschillende vraagstukken: Hoe kunnen we burgerschap vorm geven vanuit onze visie? Wat is er verplicht vanuit de wet? Wat betekent dit voor onze scholen? En hoe kunnen we dat concreet vertalen naar de praktijk?
Als leerteam hebben we allereerst een brainstorm sessie gehad over wat volgens ons burgerschap is. Vervolgens hebben we gekeken wat er verplicht is volgens de wet en hoe de inspectie dit heeft vertaalt naar hun eisen.
Daarna vroegen zij aan de scholen wat zij allemaal al deden op het gebied van burgerschapsonderwijs. Scholen gaven aan dat zij al heel veel dingen deden, maar wanneer je concreet vroeg wat ze dan precies deden, of er een doorgaande leerlijn en samenhang in zat, was het antwoord “nee, dat hebben we niet”. Dat maakte het voor ons lastig om een visie te ontwikkelen. Toen kwamen wij op het idee om een Inventarisatie Tool te ontwikkelen.
De inventarisatie tool is nog niet af, maar de bedoeling is dat scholen de inventarisatie tool in kunnen vullen en in een oogopslag kunnen zien wat ze allemaal al doen en waar ze extra aandacht aan kunnen/willen besteden. We hebben de Bouwstenen van Curriculum.nu als leidraad gebruikt om de hoofddoelen te formuleren. De bedoeling is dat de eerste zes domeinen verplicht zijn voor alle scholen en dat de scholen zelf invulling kunnen geven aan de overige domeinen.
Je kan het eigenlijk zien als een taart waar alle ingrediënten in moeten zitten. De eerste zes bouwstenen zijn de ingrediënten die je moet hebben: je bloem, boter en eieren. De versiering is aan de scholen zelf; welke andere bouwstenen zij nog willen gebruiken en hoe ze er invulling aan willen geven?
Het idee is dat de school straks per bouwsteen in kan vullen in welk leerjaar ze aan een subdoel werken en hoe ze dat doen. Wanneer ze dat voor alle leerjaren en doelen doen, krijgen ze een beeld van de doorgaande leerlijn.
De resultaten komen vervolgens in een diagram te staan. In dit diagram valt af te lezen aan welke bouwstenen de school (en individuele groepen) al wel veel aandacht besteden en aan welke minder. Zo hebben scholen een overzicht wat ze allemaal al doen en wat ze nog meer zouden kunnen doen.
De eerste zes bouwstenen zijn voor alle scholen verplicht. Deze komen ook overeen met de wettelijke eisen. De overige bouwstenen zijn naar eigen inzicht in te vullen. Op deze manier kan de school het aanbod aanpassen naar hun eigen visie en wat bij hen past. De verdere invulling van hoe ze aandacht besteden aan de subdoelen is ook aan de scholen zelf.
Worden de scholen ook meegenomen in dit proces?
We hebben het eerste concept al gepresenteerd aan de scholen en gevraagd of we op de goeie weg zijn, dit een tool is waar zij mee aan het werk zouden kunnen of dat zij nog iets missen.
Wij zullen de scholen later in het proces ook telkens meenemen en om feedback vragen.
Het is de bedoeling om het straks voor scholen zo makkelijk mogelijk te maken. Dat er per domein duidelijke subdoelen geformuleerd zijn, zodat scholen weten wat ze moeten doen. Daarnaast willen we binnen het intranet een site met linkjes naar lesmethodes, lesideeën en interessante pagina’s, die voor verschillende scholen effectief zijn gebleken in het vormgeven van hun burgerschapsonderwijs. Hier kunnen andere leerkrachten informatie, inspiratie en tips vandaan halen. Zo hoeft niet iedereen telkens het wiel opnieuw uit te vinden maar vinden ze gelijk de informatie die zij zoeken.