Daar waar andere scholen burgerschap in moeten passen, was het voor de nog ‘jonge’ Amsterdamse Mavo, juist het vertrekpunt. “We willen dat leerlingen betrokken raken bij de wereld om hen heen. En zich een gewaardeerd onderdeel voelen van de maatschappij en daaraan een bijdrage gaan leveren,” vertelt Martine van Hoogen. Met Lars Hoogmoed vormt ze ‘de schoolleiding’ van de Amsterdamse Mavo, de eerste humanistische school van Nederland.
Waar andere scholen burgerschap in hun onderwijs moeten inpassen, is het voor de Amsterdamse Mavo juist het vertrekpunt. Het onderwijs op deze eerste humanistische school van Nederland is erop gericht dat leerlingen betrokken raken bij de wereld om hen heen, zich een gewaardeerd onderdeel voelen van de maatschappij en daaraan een bijdrage gaan leveren. “Wij hangen burgerschapsonderwijs op aan drie leerlijnen: Democratie, Mensenrechten en Participatie”, vertelt Martine van Hoogen, die samen met Lars Hoogmoed leiding geeft aan deze school.
Dit artikel is geschreven door de VO-raad voor het project ‘Versterking burgerschap in het vo’.