Header standaard

Dit is een gestylede h1

Dit is een gestylede h2

Dit is een paragraaf.

Dit is een gestylede h3

Dit is de tekst onder de gestylede h3.

Dit is een gestylede h4

Dit is de tekst onder de gestylede h4.

Deze tekst is bold, dit italic

 

Contact
Afbeelding over

Header home

Dit is een gestylede h2

Dit is een paragraaf.

Dit is een gestylede h3

Dit is de tekst onder de gestylede h3.

Header sector home Dit is een gestylede h2 Dit is een paragraaf. Dit is een gestylede h3

Home intro

Dit is een gestylede h2

Dit is een paragraaf.

Dit is een gestylede h3

Dit is de tekst onder de gestylede h3.

Dit is een gestylede h4

Dit is de tekst onder de gestylede h4.

Deze tekst is bold, dit italic

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.

Dit is een bloockquote

Thema

Type

18 juli 2024POAlgemeen

Wil jij een workshop of lezing geven op de conferentie Focus op Burgerschap 2025?

Het Expertisepunt Burgerschap werkt aan een aansprekend programma voor de verschillende doelgroepen. Wil jij of jouw organisatie een bijdrage aan ...

plenair podium focus op burgerschap conferentie 2024
Lees meer over
24 juni 2024POAlgemeenPodcast

Podcast: Een kleine geschiedenis van burgerschap

Burgerschap: Wat is de historie en aanleiding van dit relatief ‘nieuwe begrip’ in ons onderwijs? Hoe gingen we ‘vroeger’ om ...

Lees meer over
17 juni 2024POAlgemeen

Vaste Kamercommissie OCW stelt vragen over conceptkerndoelen

Op 11 april 2024 heeft de Vaste Kamercommissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap honderd vragen gesteld over de conceptkerndoelen burgerschap en digitale ...

Lees meer over
15 mei 2024POResultaten & evaluatieOnderzoek

Doe mee aan een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam

Lianne Hoek van de Universiteit van Amsterdam onderzoekt samen met masterstudenten Onderwijswetenschappen welke betekenis leraren binnen het gespecialiseerd onderwijs (sbo, ...

Lees meer over
14 mei 2024POAlgemeenBeleid en Regelgeving

Praat jij ook mee over de conceptkerndoelen burgerschap in de onderwijspraktijk?

Tijdens deze bijeenkomsten, die dit najaar plaatsvinden, krijg je volop gelegenheid om vragen te stellen, je mening te delen en ...

Lees meer over
Omschrijvende afbeelding

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*
Omschrijvende afbeelding

Tekst image 1

Dit is een gestylede h2

Dit is een paragraaf.

Dit is een gestylede h3

Dit is de tekst onder de gestylede h3.

Dit is een gestylede h4

Dit is de tekst onder de gestylede h4.

Deze tekst is bold, dit italic

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Dit is een button
Dit is een button

Dit is een bloockquote

Contact
Afbeelding

Cards

Contact

Contact block

text optional

text right optional

Agenda overzicht overview

Leernetwerk ‘leerlingparticipatie’

11 september 2024

In het leernetwerk rondom participatie van leerlingen gaan we met elkaar verkennen wat we verstaan onder participatie. Aan de hand van theorie en praktijk brengen we in kaart wat iedere school al doet op dat gebied.

13:00 - 16:00
Lees meer over

Leergang ‘Kwaliteitszorg’

13 september 2024

In deze leergang ga je aan de slag met hoe je burgerschapsonderwijs faciliteert vanuit jouw rol als kwaliteitsmedewerker.

09:00 - 12:00 Online
Lees meer over

Leernetwerk ‘Montessori en Burgerschap (PO)’ 2024-2025

20 september - 13 juni 2024

In het leernetwerk ‘Montessori en Burgerschap’ staat het uitwisselen en zichtbaar maken van verschillende uitwerkingsvormen van burgerschapsonderwijs in montessorischolen centraal.

15:00 - 17:00
Lees meer over

Leernetwerk ‘Wereldburgerschap in het DNA van basisscholen’ 2024-2025

10 oktober - 28 maart 2024

Het leernetwerk ‘Wereldburgerschap in het DNA van basisscholen’ richt zich op het integreren van wereldburgerschap in alle facetten van het basisonderwijs. Door middel van kennisdeling, capaciteitsopbouw en innovatie gaan we samen aan de slag om een diepgaand begrip van wereldburgerschap te bevorderen.

-
Lees meer over

Leernetwerk ‘Monitoring van burgerschapscompetenties: hoe doe je dat in de praktijk? (PO/VO)’ 2024-2025

01 november - 11 juni 2024

In dit leernetwerk ga je aan de slag met de kennis die nodig is om invulling te geven aan de wettelijke opdracht tot monitoring van burgerschapscompetenties. Je doet ervaring op met de toepassing van een meting op de eigen school en met het interpreteren en duiden van de gegevens die dat oplevert.

-
Lees meer over

Conferentie Grensverleggend leren: dichtbij, ver weg en voor iedereen

06 november 2024

Nuffic organiseert in november een conferentie over onder andere wereldburgerschap. Lees hier meer informatie en schrijf je in!

10:00 - 17:30 Rijtuigenloods, Amersfoort
Lees meer over

Archief

Formulier blok

Dit is een gestylede h1

Dit is een gestylede h2

Dit is een paragraaf.

Dit is een gestylede h3

Dit is de tekst onder de gestylede h3.

Dit is een gestylede h4

Dit is de tekst onder de gestylede h4.

Deze tekst is bold, dit italic

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Dit is een button
Dit is een button

Dit is een bloockquote

Dit is een gestylede h1

Dit is een gestylede h2

Dit is een paragraaf.

Dit is een gestylede h3

Dit is de tekst onder de gestylede h3.

Dit is een gestylede h4

Dit is de tekst onder de gestylede h4.

Deze tekst is bold, dit italic

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Dit is een button
Dit is een button

Dit is een bloockquote

Text default

Dit is een gestylede h2

Dit is een paragraaf.

Dit is een gestylede h3

Dit is de tekst onder de gestylede h3.

Dit is een gestylede h4

Dit is de tekst onder de gestylede h4.

Deze tekst is bold, dit italic

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Integer non ante bibendum, cursus diam ut, porttitor est. Morbi et orci turpis. Cras fermentum nulla placerat, sollicitudin metus ut, vehicula metus. Quisque feugiat nibh eget risus hendrerit interdum. Vivamus vitae lobortis est. Donec eu dapibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Morbi sit amet purus eleifend, convallis neque vitae, sodales ante. Mauris vel gravida risus. Sed vitae turpis augue.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Dit is een button
Dit is een button

  Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel. Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.Pellentesque id est finibus, vulputate dolor nec, eleifend nisl. Fusce auctor cursus nisi, ac vehicula nunc porttitor vel.

Dit is een bloockquote

Afbeelding
Thema

Schoolcultuur

Binnen dit thema wordt er gewerkt aan een democratische cultuur binnen de school. Scholen moeten zorgen voor een veilige, inclusieve omgeving met aandacht voor diversiteit. Ze bieden activiteiten aan die de betekenis van democratische waarden laten zien en stimuleren de morele en ethische oordeelsvorming daarover. Scholen werken samen met leerlingen aan het vormgeven van deze democratische cultuur.

Lees meer over
Afbeelding
Thema

Diversiteit

Binnen dit thema leren leerlingen over hoe de Nederlandse Grondwet de diversiteit beschermt. Leerlingen krijgen inzicht in verschillende vormen van discriminatie, reflecteren op hun eigen identiteit en leren rekening te houden met verschillende perspectieven.

Lees meer over
Afbeelding
Thema

Democratische waarden

Binnen dit thema krijgen de leerlingen kennis van en inzicht in de betekenis van de democratische waarden vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Ze leren over de grenzen van deze waarden en leren deze waarden vanuit verschillende ethische en morele perspectieven te benaderen.

Lees meer over
Afbeelding
Thema

Maatschappelijke betrokkenheid

Binnen dit thema verkent de leerling de verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving. Ze ontwikkelen kennis over taken, rollen, rechten en plichten van burgers en leren welke middelen kunnen worden ingezet om individueel en collectief bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen.

Lees meer over
Afbeelding
Thema

Democratische betrokkenheid

Binnen dit thema verkennen leerlingen hoe zij democratisch handelen in dagelijkse situaties kunnen vormgeven. Leerlingen leren over vormen van inspraak en besluitvorming in dagelijkse situaties.

Lees meer over
Afbeelding
Thema

Maatschappelijke vraagstukken

Binnen dit thema wegen leerlingen af welke mogelijkheden ze hebben om ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken te handelen. Leerlingen leren welke belangen en perspectieven een rol spelen bij actuele, maatschappelijke en planetaire vraagstukken en leren uitdrukking te geven aan hun persoonlijke idealen en opvattingen.

Lees meer over

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*