Burgerschapsvorming en de oneindige crisis van de democratie

Datum toegevoegd: 08 januari 2025
  • Sector VO
  • Categorie Onderzoek en publicaties

In het artikel ‘Burgerschapsvorming en de oneindige crisis van de democratie’, online uitgegeven door de Nieuwe Meso, bespreekt Pieter van Rees de ontwikkeling van de burgerschapsopdracht aan het Nederlandse onderwijs sinds de Tweede Wereldoorlog. Hij constateert dat de overheid deze opdracht ongeveer elke twintig jaar ingrijpend heeft gewijzigd, wat uiteindelijk leidde tot een paradoxale situatie: hoewel de opdracht is bedoeld is om de eenzijdige nadruk op kwalificatie te verminderen, wordt de opdracht vandaag de dag in termen van meetbare onderwijsdoelen geformuleerd.

Van Rees adviseert scholen om de burgerschapsopdracht niet klakkeloos over te nemen, maar een kritische distantie te behouden. Hierdoor behouden ze zeggenschap over de inrichting van hun onderwijs. Hij benadrukt het belang van reflectie op de historische plaatsing van de verschillende burgerschapsopdrachten en moedigt scholen aan om hun eigen pedagogische visie te ontwikkelen, in plaats van uitsluitend te voldoen aan externe eisen.

Over de auteur

Pieter van Rees is universitair docent burgerschap en educatie aan de Universiteit voor Humanistiek. Hij rondde eind 2023 zijn promotieonderzoek af naar de geschiedenis van democratische burgerschapsvorming in Nederland en de Verenigde Staten sinds 1920 (het proefschrift is hier te lezen). In zijn onderzoek probeert hij naar eigen zeggen “het hedendaagse debat over burgerschapsvorming te verrijken met historische diepgang en distantie”. Eind 2023 beantwoordde Van Rees bij dr Kelder en Co (NPO Radio 1) enkele vragen over zijn proefschrift. Ook is Van Rees betrokken bij het leernetwerk Betekenisvol evalueren burgerschapsonderwijs, over het evalueren van het burgerschapsonderwijs.

Over het tijdschrift

DNMonline (De Nieuwe Meso) is een online platform over leiderschap in het primair en voortgezet onderwijs. Haar doelgroepen zijn het onderwijspersoneel, schoolleiders, bestuurders, toezichthouders en onderzoekers die kennis en ervaringen willen uitwisselen.  Ze verbindt de theorie met de praktijk door uiteenlopende artikelen, praktijkverhalen, boekbesprekingen en columns te publiceren. Achtmaal per jaar verschijnt de nieuwsbrief van DNMonline.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*