Hoe geven andere scholen hun burgerschapsonderwijs vorm? In een serie schoolportretten brengen wij in beeld hoe scholen aan de slag zijn gegaan met de burgerschapsopdracht. Hiervoor gaan we langs bij verschillende scholen. Daar gaan we met ze in gesprek over hun visie op burgerschapsonderwijs en hoe deze tot stand is gekomen. Vervolgens kijken we mee met hoe hun burgerschapsonderwijs er in de praktijk uit ziet.
In het eerste deel gaan we langs bij College Zuyd in Amsterdam. Sharon Boughanem (teamleider bovenbouw) en Chantal Alkemade (docent en initiatiefnemer) vertellen hoe burgerschapsonderwijs op de school tot stand is gekomen en eruit ziet. Wat betekent burgerschap voor hen en hoe is dit tot een visie gekomen? Hoe is de school vervolgens hiermee aan de slag gegaan? Tot slot kijken we mee in de klas om de leerlingen in actie te zien.
‘Veel scholen denken dat alles opnieuw neergezet moet worden. Maar als je goed kijkt naar het programma dat je hebt staan, zie je dat je al veel dingen kunt hangen aan burgerschap. Het is fijn als je dat met elkaar kan kaderen en neer kan zetten.
– Chantal Alkemade
Wil je graag nog meer praktijkvoorbeelden zien van burgerschapsonderwijs? Kijk dan hier: praktijkvoorbeelden burgerschapsonderwijs voortgezet onderwijs