Het nieuwe boek: ‘Gender rebels. Kritische verhalen voor moedige meiden’ van Sybilla Claus onderzoekt waarom het zo slecht gaat met de meiden van Generatie Z, die allemaal opgroeiden met de smartphone en gemiddeld zes (!) uur per dag op sociale media rondhangen. Zelfbeschadiging, angsten, depressie, het neemt allemaal toe, juist onder de meiden. Zij zijn gevoeliger voor groepsdruk, surfen langer dan jongens, en delen hun gevoelens en zelfdiagnoses met wildvreemden online. (Een heel deel gaat over online community’s, geschreven door jongere vrouwen die zelf deelnemen).
Docenten kunnen het boek gebruiken bij vitaal burgerschap: hoe blijf je mentaal gezond. Het boek is dus vooral voor docenten om te kunnen inzetten bij lessen die specifiek gericht zijn op het welzijn van meisjes of de problemen waar meiden mee worstelen. Je moet dan als docent (of school) de uitdaging aangaan om een paar aparte lessen voor meiden te organiseren. Want met jongens erbij gaat het niet lukken. En het moet dan natuurlijk door vrouwelijke docenten worden gegeven.
Daarnaast is het boek belangrijk voor iedereen in het mbo die betrokken is bij studentenwelzijn: mentoren, schoolpsychologen etc. Meer meiden dan jongens worstelen met negatieve gevoelens over hun eigen leven en hun lichaam. Dit boek geeft inzicht dat deze problemen niet individueel zijn, maar een maatschappelijke context hebben. Het kan meiden helpen om verhalen van andere meiden te lezen, maar ook om hun eigen verhaal op te schrijven en in een bredere context te plaatsen.
Het hoofdstuk van de docent in het VSO is belangrijk voor docenten en management: wat zijn de normen en waarden die een school uitdraagt en waaraan iedereen zich dient te houden? Hoe kan het management nog beter handhaven en vooral vrouwelijke studenten én docenten beschermen tegen grensoverschrijdend gedrag (van studenten, docenten en soms ook van ouders)?