Ecologisch Burgerschap op de Schooltuin

Datum toegevoegd: 21 juni 2024
  • Sector PO
  • Categorie Praktijkvoorbeelden

Wist je dat je met natuureducatie kunt bijdragen aan het behalen van de kerndoelen voor burgerschap? Schooltuinen en Natuureducatie zet in op Ecologisch Burgerschap: basisschoolleerlingen leren hier hoe ze een verantwoordelijke burger van de planeet worden: hoe ze niet alleen respectvol omgaan met elkaar, maar met álle inwoners van de aarde: planten, dieren, insecten… Door een jaar lang te zorgen voor hun eigen tuintje bouwen ze een band op met natuur. Daarnaast doen ze duurzaamheidsvaardigheden op en hebben ze bovenal enorm veel tuinierplezier!

Om scholen te ondersteunen in hun burgerschapsopdracht hebben we een informatieboekje ontwikkeld waarin onze visie op Ecologisch Burgerschap staat en die laat zien wat leerlingen bij ons leren wat betreft kennis, houding en vaardigheden. Op deze manier kunnen het schooltuinprogramma en overige natuureducatielessen geïntegreerd worden in het burgerschapsplan van de school. Zo is natuureducatie niet iets dat boven op het curriculum komt, maar iets waarmee kerndoelen te behalen zijn.

Ga naar het boekje

Schooltuinen en Natuureducatie

Schooltuinen en Natuureducatie is een afdeling binnen de Gemeente Amsterdam. Deze afdeling verzorgt voor groep 1 tm 8 van het basisonderwijs een gevarieerd aanbod aan natuureducatie. Voor groep 1 t/m 5 bestaat dit aanbod uit natuurlessen in de buurt van de school. Groep 6-7 kunnen deelnemen aan het schooltuinprogramma en voor groep 8 ligt de focus op boerderijeducatie en duurzaamheid. Amsterdamse scholen kunnen aan veel van deze lessen, waaronder het schooltuinprogramma, kosteloos deelnemen. Gemeente Amsterdam vervult zo een voorbeeldfunctie in het stimuleren van natuureducatie.

Meer weten over het schooltuinprogramma en het overige NME-aanbod? Neem een kijkje op de website.

Voor vragen, mail naar: nme-gids@amsterdam.nl.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*