Leernetwerk ‘Burgerschap in het scheikundeonderwijs’ 2024-2025

16 september - 19 november 2024
  • Duur 00:00 - 00:00
  • Organisator Universiteit Twente

Burgerschap in het scheikundeonderwijs

Burgerschap gaat onder andere over maatschappelijke vraagstukken. Veel van de huidige vraagstukken zoals drugs, stikstof en de plastic soep hebben een scheikundige achtergrond. De scheikundeles is daarom enorm geschikt om burgerschap aanbod te laten komen. Voor leerlingen werkt dit motiverend omdat ze ervaren waarom scheikunde zo relevant is.

Burgerschap integreren in je scheikundeles kan via veel invalshoeken en via diverse scheikundige concepten. Hoe je dat systematisch aanpakt gaan we bij dit leernetwerk leren.

Doelgroep

VO-leraren scheikunde

Opzet van het leernetwerk

Het leernetwerk bestaat uit drie dagdelen waarin drie verschillende aspecten van de integratie van burgerschap in het scheikundeonderwijs worden behandeld:

  1. Toegepaste scheikunde
  2. De aard van scheikunde
  3. Kritisch filosofische benadering

Deze drie aspecten zijn tevens de basis van ons onderzoek naar de integratie van burgerschap in het scheikundeonderwijs en zijn gekoppeld aan de kerndoelen van het burgerschapsonderwijs.

Toelichting dagdelen

Eerste dagdeel: toegepaste scheikunde gaat over scheikunde dat relevant is voor het dagelijkse leven van leerlingen. Vraagstukken kunnen uit de krant, medische contexten, films of boeken komen. Hoe vind en kies je een relevant vraagstuk? Hoe koppel je deze aan de concepten die aanbod moeten komen? Dit oefenen we tijdens de eerste bijeenkomst.

Tweede dagdeel: De geschiedenis van scheikunde leent zich uitstekend voor het behandelen van de aard van scheikunde. Daarom zijn we tijdens de tweede bijeenkomst te gast bij de Museum Fabriek in Enschede en ervaren we een voorbeeld scheikundeles over de textielgeschiedenis. We gaan daarnaast ook aan de slag met verschillende relevante werkvormen die je in je eigen lokaal kan uitvoeren.

Derde dagdeel: de kritisch filosofische benadering gaat over de houding en rol van leerlingen t.o.v. scheikunde en hoe zij de wereld willen vormgeven. We zijn daarom deze bijeenkomst te gast in het Palthe huis in Oldenzaal waar ze veel weten over identiteit. We ervaren een scheikundeles hierover en gaan die dag ook zelf aan de slag met het vormgeven van dit soort lessen.

Praktische informatie

Data en plaats

16 september 2024, 09.30-13.00 – Universiteit Twente

15 oktober 2024, 13.00-16.30 – Museum Fabriek Enschede

19 november 2024, 09.30-13.00 – Palthe huis Oldenzaal

Tijdsinvestering

Voorafgaand aan het leernetwerk vindt een kort telefonisch interview plaats en wordt gevraagd de doelen en wensen te delen ten aanzien van het leernetwerk. Tussen de bijeenkomsten door wordt verwacht dat je in je eigen les het ontworpen materiaal gaat gebruiken. Aan het eind van het traject vindt een online evaluatie plaats met de groep en er is de mogelijkheid om later nog deel te nemen aan een online terugkomsessie.

Sluitingsdatum aanmelding

1 september 2024 of eerder als het aantal van 30 deelnemers bereikt is.

Dit leernetwerk wordt in samenwerking met het Expertisepunt Burgerschap aangeboden door de Universiteit Twente.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Selecteer één of meerdere sectoren*